Intervju med Tor Bitustøyl

BrettSpillGuiden fikk huket tak i utviklerne av Mafia i en hektisk førjulsperiode. Deres første utgitte spill har siruklerte litt rundt utgiverne før Damm bestemte seg for å gi det ut i år. Og Mafia er et av sterkeste norskutviklede spillene gitt ut av norsk forlag de siste par årene. Så la oss høre hva herrene Tor Bitustøyl og Roy Strømsnes har å si:


BrettspillguidenGratulerer med utgivelsen av Mafia hos Damm! Jeg må jo innrømme at jeg kjenner til prototypen som hadde et litt annet tema, men spilldynamikken var vel stort sett den samme. Hvordan kom dere fra å gi ut bok (Spillhåndboka) til et faktisk brettspill? Jeg mistenker mange runder med Othello har vært til en form for inspirasjon?

Vi holdt på med ideer til brettspill før og under vi skrev Spillhåndboka. Da boka ble utgitt fikk vi tid til å utvikle en grunnide fra Roy til en spillbar prototyp. Denne var innom et annet forlag før vi viste den fram, med et nytt tema, for Damm Egmont, som tente på spillet. Vi lagde mekanikken først, spillet har hatt flere tema gjennom prosessen fra grunnide til ferdig utviklet spill.

Vi har jo spilt Othello, men en eventuell påvirkning fra denne brettspillklassikeren har vært ubevisst. Men, alle brettspill er vel på sett og vis et produkt av andre spill utvikleren har spilt. Litt av grunnmekanikken er den samme, men Mafia er langt unna å være en utgave av Othello.

Neida, jeg anklager dere ikke på noe som helst vis om at det er en Othello variant, men at det kommer noe inspirasjon derfra kan det ikke være tvil om :-). Og , jeg er også helt enig i at det meste som utvikles (uavhengig av brettspill) bygger på erfaringer og forbedringer av tidligere ideer. Med det sagt, så syns jeg deres kombinasjon av brett/brikker og kort er svært elegant. Hvordan kom dette på plass? Det vil nok også være de (mer erfarne brettspillere) som vil mene at spillet er noe hellbasert og skjevt. Hva mener dere om det?

Kombinasjonen av brett, brikker og kort kom vi fram til gjennom prøvespilling. Vi prøvde mange ganger med forskjellige antall brikker og kort for å finne det ideelle antallet. Grunniden ble ikke forandret på, men vi prøvde noen forskjellige former og inndelinger av brettet før vi kom fram til det vi gikk for til slutt.Brettspillguiden og Spillhåndboka

Spillet er basert på både flaks og taktikk. Vi som utviklere hadde lyst til at spillet skulle ha mest taktikk, forlaget var vel mer opptatt av flaks. Jeg synes vi har landet på et fint kompromiss mellom de to elementene. Mer erfarne spillere skal være trygge på at det går an å bli skikkelig god i Mafia!

Joda, det er helt klart en læringskurve her som gjør at en kan utvikle litt ekspertise og dyktighet i Mafia, men det er kanskje spesielt ett kort som gjør tingene litt ubalansert – Borgermester Corruptioni. Spilleren må ofre en av sine mafiosoer, men får til gjengjeld både ha et ekstra kort på hånden ut spillet og ikke minst ledelsen i Rådhuset. Det kan virke nærmest umulig å forsvare seg når motspilleren får 3 av dette kortet i begynnelsen av spillet… Men, som vi også konkluderer med i kritikken vår så er det strengt tatt ikke så farlig da spillet er ganske hurtigspilt og en kan da heller ta en ny runde. Som du nevner så har spillet hatt litt forskjellige temaer, men hvem kom opp med ideen rundt de litt mer karikerte navnene i spillet, og de artige tegningene? Jeg smilte godt over flere av dem…

De lekre tegningene står Kari Sortland for, hun har virkelig skapt et flott miljø ut fra beskrivelsene til Roy og meg. Navnene i spillet er en miks av ordspill og mafiaklisjeer, humor var viktig både for oss og for forlaget.
Det var helt klart et godt samarbeid.

Har dere fått blod på tann og kastet dere over nye ideer?

Hehe, ja, å utvikle et brettspill har gitt mersmak. Vi bor desverre i hver vår by, men nå i juleferien kommer vi nok til å sette oss ned sammen og diskutere noen nye ideer vi har på blokka...

Har dere ellers noen anbefalinger å komme med for brettspillere på jakt etter noe nytt, i påvente av deres neste spill?

I kategorien mer avanserte spill er Tor veldig svak for Command and Colors Ancients, et krigsspill for to spillere med samme grunnmekanikk som Battlecry og Memoir 44. brettspillguidenI jula har vi tenkt å prøve ut Battlelore, et annet av spillene med denne mekanikken. Når vi har med barna er det Looping Louie og Spøkelsestrappa som gjelder. Med konene våre tar vi gjerne et slag Ordskifte eller Alhambra.

Da takker vi for anbefalingene og ser frem mot et nytt spill fra dere om et år eller to. Riktig velspilt jul ønskes dere!

Tusen takk! Håper at mange blir glade når de pakker opp sitt eget eksemplar av Mafia denne jula!

Tor og Roy under lanseringsfesten av Mafia

Faktaboks Mafia:
  • Familiespill for 2-4 spillere (fra 10 år og oppover)
  • Spilletid ca 30 minutter.
  • To mafiafamilier kjemper om makt og innflytelse i den sicilianske landsbyen Calzone. Den første til å kontrollere fem av byens ni områder, vinner spillet.
  • Mafiosobrikkene plasseres på spillebrettet ved å trekke inn og legge ut kort. Hvis du spiller kortene dine riktig kan du overta motstanderens brikker.
  • Underveis i spillet støter du på skumle skikkelser som Brødrene de la Morte, Borgermester Corruptioni og den mystiske frøken Francesca Fatale.
  • Et kløktig trekk kan skape store kjedereaksjoner på spillebrettet, og veien er kort fra suksess til fiasko.


Siste brettspill-kritikker
Settlers of Catan Jr - Årets Barnespill 2014
Newton - Årets Selskapsspill 2014
Magic Tower
Dragonia
Coco loco
Troll trails
Mesterquiz
Wordious
Creativity
Alias Terning
Roskis - Årets Barnespill 2013
Escape - Årets Familiespill 2013
Hvem i all verden? - Årets Selskapsspill 2013
Las Vegas
Enigma
Brettspill-kategorier
-Årets spill vinnere
2 mannsspill
Abstrakt strategi
Barnespill
BSG Anbefaler
Familiespill
Ferdighetspill
Kortspill
Kunnskapsspill
Lett strategi
Selskapsspill
Strategispill
Terningspill
Fritekstsøk
Nyheter
Intervju med Kristian R. A. Østby 2010
Kristian R. A. Østby har igjen fått utgitt et spill, og denne gangen internasjonalt gjennom det nye nederlandske forlaget White Goblin Games. I den anledning må vi jo ta en rask prat med en av Norges ivrigste spillskapere. Les mer

Interview with Andreas Seyfarth
I was introduced to Andreas and Karen Seyfarth at Essen 2008, and met them again on a game evening at Hans im Glück in summer of 2009. As we invited the couple as our guests of honour for Spillathon \'10, we made a litte interview with the everbusy Andreas Seyfarth. Les mer

Intervju med Åse og Henrik Berg 2010
2010 blir et nytt merkeår i norsk brettspillhistorie, med ikke mindre enn 3 nye norske titler på utenlandske forlag. I den anledning ønsket vi å få litt info fra spillskaperparet Åse og Henrik Berg om hva som har skjedd siden Oregon. Les mer