Intervju med Åse og Henrik Berg 2010

2010 blir et nytt merkeår i norsk brettspillhistorie, med ikke mindre enn 3 nye norske titler på utenlandske forlag. I den anledning ønsket vi å få litt info fra spillskaperparet Åse og Henrik Berg om hva som har skjedd siden Oregon.

Brettspillguiden snakket med Åse og Henrik Berg om deres nye brettspillHeisan, takk for sist og gratulerer med 2 nye utgivelser. Kan dere raskt beskrive de nye titlene; Rattus og Galapagos?

Rattus er et relativt enkelt familiespill for 2-4 spillere. Temaet er svartedauden, målet med spillet er å være den spilleren som har flest overlevende når spillet er slutt!

Brettet (som er et Europa-kart) er delt inn i tolv provinser, i hver av disse ligger det inntil tre rotter. I disse provinsene legger spillerne sine spillerbrikker, når en spiller er på tur kan han legge inn like mange brikker i en provins som antall rotter. Ligger det tre rotter et sted kan man altså legge inn tre brikker der, men dette er mer risikabelt enn å legge inn en brikke et sted der det bare ligger en rotte.

En sentral del av spillet er 6 ulike klassekort (Bonde, Ridder, Munk, Heks, Konge, Handelsmann), som gir spillerne diverse fordeler, som f.eks. ekstra brikker ved innsetting, flytting av rotter, se på baksiden av rotter etc. Man kan ta ett slikt kort hver runde, og beholder det til det blir tatt av en annen spiller. Man kan altså etterhvert sitte med opptil flere klassekort på en gang, og kan da bruke fordelene fra alle kortene man sitter med.

Men også her ligger en viktig risiko. På slutten av hver tur utløses pesten i en av provinsene, det vil si at rottebrikkene snus, og baksidene av rottebrikkene avgjør hvem som evt dør. Dette er avhengig av antall brikker i provinsen (mange brikker = stor sjanse for pestutbrudd), samt hvilke klassekort spillerne sitter med. Sitter du med mange klassekort er altså sjansen større for at du mister brikker i pestutbrudd. Et ikke uvesentlig flakselement her altså, men spillets tema krever vel nærmest det :-)

Brettspillguiden og det nye brettspillet GalapagosGalapagos, som nok er vår favoritt av de to, er et par hakk tyngre, men fremdeles innen sjangeren familiespill. Her er temaet noe triveligere, man går "i Darwins fotspor" på Galapagos-øyene for å samle inn sjeldne dyrearter. Grunnmekanismen i spillet dreier seg rundt aksjonskort. Det finnes fire ulike aksjoner: Ekspedisjon gir deg muligheten til å samle dyrebrikker, Utdanning lar deg øke ditt kunnskapsnivå slik at du lettere kan samle sjeldne dyr senere, Utstilling lar deg veksle inn dyrebrikker i poeng, og Salg lar deg selge en dyrebrikke for å tjene penger. Penger trenger man først og fremst i budrundene, som er en sentral del av spillet. Her avgjøres hvilke farger spillerne kan spille ut aksjonskort i. Har du mange aksjonskort i en farge, kan det derfor være veldig nyttig dersom du har nok penger til å styre spillet i riktig retning slik at du får spilt ut maksimalt med kort.

I Galapagos er timingen viktig. Får du stilt ut dyrene dine i rette øyeblikk kan du sikre verdifulle bonuspoeng. Samtidig er pengenød et stadig problem, du kan riktig nok tjene ganske bra med penger hvis du selger unna noen dyr, men da klarer du kanskje ikke å få den fine utstillingen du hadde håpet på.

Ryktene om Rattus har jo sirkulert en stund, kanskje mye takket være temaet, men hvordan kom dere opp med det? Og hvordan fikk dere det gitt ut? Brettspillguiden og det nye brettspillet Rattus

Idéen til Rattus stammer fra flere år tilbake. Temaet dukket opp da Henrik leste en bok om emnet, og tenkte at dette var det jammen på tide at noen lagde et spill om. Med utgangspunkt i dette temaet fant vi frem et brett, noen brikker, og kastet frem ulike idéer til diverse mekanismer vi tenkte kunne fungere. Så utviklet spillet seg over en lang periode med prøving og feiling, og fikk etterhvert den formen det har i dag. Vi prøvde å sende det inn til et par tyske forlag, men de var negative på grunn av det dystre temaet. Vi var på et spillforfattertreff i Göttingen, og der var det til og med en forlagsrepresentant som lo av spillet når vi viste ham det... Det var i følge ham omtrent umulig å selge et spill med et slikt tema.

Så ble vi en stund senere kontaktet av White Goblin Games, som var ute etter nye spillidéer. Vi sendte inn regler på 3-4 ulike spill, og de mente Svartedauden (som Rattus het da) virket mest interessant, og ville gjerne prøvespille det. De likte spillet veldig godt, og vi hadde raskt kontrakten i boks.

Nå har jo temaet for så vidt vært brukt tidligere, eksempelvis Black Plague, men dere har vel forhåpentlig kommet opp med en noe mer elegant spilldynamikk. Jeg har også hørt om utgivernes bekymringer for "mørke" temaer, men det er bra at noen klarer å se litt humor i livets "sorte sider" også. White Goblin Games er jo en ny utgiver, hvordan har samarbeidet godt så langt? Til syvende og sist er det jo spillopplevelsen som avgjør. Har dere sett på noen av spillene med lignende temaer? Hvor tett på virkeligheten ønsker dere å komme med spillet?Brettspillguiden og det nye brettspillet Rattus

Samarbeidet med White Goblin Games har vært (og er) veldig bra. Vi har vært med i prosessen hele tiden, og i motsetning til de fleste andre spillforlag vi har vært i kontakt med har korrespondansen her vært hyppig og effektiv. Det at vi har vært så involvert i prosessen har ført til at det har blitt mye mer arbeid for oss enn tidligere spill, men det er jo morsomt å ha så stor innflytelse på det endelige resultatet.

Når det gjelder andre spill med lignende temaer er vel Pandemic det nærmeste vi kommer som vi har prøvd. Dette spillet har vi spilt en god del, og liker veldig godt, men Rattus har nok ikke veldig mange likheter med dette. Pandemic er jo i bunn og grunn et "snilt" spill, der man samarbeider med de andre spillerne for å redde menneskeheten. I Rattus er målet ene og alene å redde sitt eget skinn, og gjerne gjøre livet litt ekstra vanskelig for de andre spillerne i samme slengen :-) Sånn sett er kanskje spillet litt virkelighetsfjernt i forhold til Pandemic. Man bør vel kanskje ikke forsøke å være altfor tett på virkeligheten med et sånt tema, vi vil jo helst at spillerne skal bli underholdt og ikke deprimerte...

Enig i det. Brettspill er underholdning :-). Hva med Galapagos? En annen bok eller er dere blitt inspirert med Darwin-jubileet i 2009?

Galapagos stammer egentlig fra en tidligere spillidé som ikke fungerte så bra. Opprinnelig var det et slags navigasjonstema på det, spillerne styrte et skip i ulike retninger (nord, sør, øst, vest), og satt med diverse hendelseskort som ble utløst alt etter hvilken retning skipet gikk. Vi husker ikke så mye mer detaljer, men det fungerte i hvert fall ikke helt som vi hadde håpet. Hendelseskortene ble etterhvert erstattet av aksjonskortene i Galapagos, og poenget ble etterhvert å samle ulike dyrearter. Hvorvidt Darwin-temaet kom pga Darwin-året eller ikke husker vi ikke helt, men det er jo sannsynlig at vi kan ha lest ett eller annet om det, og så latt det påvirke tema-valg.

Artig å høre litt om utviklingen av spillet. Det er allerede proklamert en utvidelse til Rattus, vil det samme være tilfelle for Galapagos? Det er jo ambisiøst å ha utvidelser klare før spillet blir utgitt.

Nei, vi har foreløpig ingen planer om noen Galapagos-utvidelse. Men forlaget har bedt oss om flere Rattus-utvidelser, så det kan hende det kommer enda mer der etterhvert.

Da gjenstår det vel bare å takke for praten og ønske dere lykke til med spillutgivelsene!

Tusen takk!
Siste brettspill-kritikker
Settlers of Catan Jr - Årets Barnespill 2014
Newton - Årets Selskapsspill 2014
Magic Tower
Dragonia
Coco loco
Troll trails
Mesterquiz
Wordious
Creativity
Alias Terning
Roskis - Årets Barnespill 2013
Escape - Årets Familiespill 2013
Hvem i all verden? - Årets Selskapsspill 2013
Las Vegas
Enigma
Brettspill-kategorier
-Årets spill vinnere
2 mannsspill
Abstrakt strategi
Barnespill
BSG Anbefaler
Familiespill
Ferdighetspill
Kortspill
Kunnskapsspill
Lett strategi
Selskapsspill
Strategispill
Terningspill
Fritekstsøk
Nyheter
Intervju med Kristian R. A. Østby 2010
Kristian R. A. Østby har igjen fått utgitt et spill, og denne gangen internasjonalt gjennom det nye nederlandske forlaget White Goblin Games. I den anledning må vi jo ta en rask prat med en av Norges ivrigste spillskapere. Les mer

Interview with Andreas Seyfarth
I was introduced to Andreas and Karen Seyfarth at Essen 2008, and met them again on a game evening at Hans im Glück in summer of 2009. As we invited the couple as our guests of honour for Spillathon \'10, we made a litte interview with the everbusy Andreas Seyfarth. Les mer

Intervju med Åse og Henrik Berg 2010
2010 blir et nytt merkeår i norsk brettspillhistorie, med ikke mindre enn 3 nye norske titler på utenlandske forlag. I den anledning ønsket vi å få litt info fra spillskaperparet Åse og Henrik Berg om hva som har skjedd siden Oregon. Les mer