BSG Score:
80/100p

Utgiver: Queen games
Utvikler: Kristian Roald Amundsen Østby
Distributør: Vennerød Forlag A/S
Kategori : Terningspill, Familiespill, -Årets spill vinnere
Antall spillere : 1-5 spillere
Pris : 599,-
Tidsbruk : 10 minutter
Lignende spill : -
Utmerkelser : 2013 - Vinner, Årets Familiespill
Annet : -
Ranger spillet selv :
Antall stemmer : 11
7.9/10 poeng
Hva mener BSG panelet om dette spillet?
Hva mener andre om dette spillet?
Skriv din egen kommentar til dette spillet

Escape - Årets Familiespill 2013

Kristian Østby har i flere år nå jobbet hardt som brettspillutvikler og ble med nominasjonen av dette spillet til brettspillverdenens gjeveste pris, også Norges mest profilerte spillkaper internasjonalt. Det er skikkelig hyggelig, både for ham og brettspillerne her til lands!

Innhold
1 startkammer
1 utgang
2 edelstenskammere med nøkler
2 edelstenskammere med fakler
13 vanlige kammere
1 edelstensdepot
25 magiske edelstener
25 spesialterninger
5 eventyrerfigurer
5 eventyrermarkører
1 cd med lydspor
Regelhefte

Tillegg i den norske utgaven: 3 utvidelser med nye kammere, forbannelser, skatter og timeglass


Design/Tematikk
Temaet for dette spillet er lagt til arkeologer som har funnet et ustabilt tempel, og må komme seg ut før det raser. Problemet er at en ikke vet hvor utgangen er, og at en maksimalt har 10 minutter på seg til å klare det.
Og ikke nok med det, siden dette er et samarbeidsspill må alle spillerne komme seg ut innen tempelet faller sammen.

Et interessant og anderledes punkt med dette spillet er at det hele styres av en CD, eller lydfil om du laster ned en app. Denne er på akkurat 10 minutter, så spillet tar faktisk ikke mer enn 10 minutter! I løpet av disse 10 minuttene skal spillerne i fellesskap og samtidig åpne nye kammere på leting etter utgangen, og dette bruker man verktøy til - her representert med terninger.

Rent tematisk er det ikke så mye nytt, men det er det brettspillet som har kommet nærmest på de paniske actionscenene fra eksempelvis diverse Indiana Jones filmer. Godt gjort!

Det grafiske uttrykket er tydelig og helt klart Egyptinspirert. Terningene er spesialdesignet for dette spillet og brikkene av god tykk papp, så kvaliteten er det ikke mye å utsette på.

Reglene er også, som det pleier å være fra tyske forlag generelt, og Queen games spesielt, godt beskrevet og ikke minst med flotte bildeeksempler. Det er lite å undre seg over etter å ha lest gjennom de 6 svært lettleste sidene.

Målsetning
Spillerne må lete etter tempelets utgang og få alle eventyrerne ut før det kollapser.

Regler/Spilldynamikk
Kjernen i spillet er spesialterningene, som blir kastet en duljon ganger av alle spillerne i løpet av spillets hektiske 10 minutter. Spesialterningene har symboler på sidene, og det spillerens/spillernes samlede mengder symboler som gir spillerne mulighet til å utføre handlingene i spillet. Symbolene er som følger:
Eventyrer (grønn) på to sider - trengs normalt for å flytte eventyreren eller utforske nye kammere
Fakkel (rød) - trengs for å kunne komme inn i enkelte kamre og for å aktivere magiske edelstener
Nøkkel (blå) - trengs for å kunne komme inn i enkelte kamre og for å aktivere magiske edelstener
Maske (svart) - låser terningen, så den ikke kan brukes før den eventuelt låses opp igjen
Gullmaske (gul) - låser opp 2 terninger med svarte masker

I løpet av spillet kaster alle spillerne samtidig og fortløpende sine terninger, så det er ingen som har tur. Ved spillets start står alle i startkammeret, og så fort en får en terningkombinasjon som gjør at en kan flytte til et av de to nabokamrene, flytter en seg. Har en terninger med symobler som trengs for å flytte eller gjøre noe som helst annet utover i spillet kan disse “overføres”, som vil si å hjelpe, andre spillere som trenger dem i det samme rommet som din eventyrer står. Dette er altså gjeldende gjennom hele spillet - så står det tre eventyrere i et gitt kammer sammen ved et tidspunkt i spillet kan en anse terningene de kaster som om de kan benyttes i fellesskap. En gir ikke på noen måte bort terningen, men man rett og slett sier at man nå har en slik eller slik terningen til overs om noen trenger den, før en samler terningene og kaster på nytt. Terningene kastes forløpende og hele tiden, og spillerne legger til side de terningene de ønsker å bruke, og fortsetter å kaste resten inntil det ønskede resultatet er oppnådd, enten alene eller sammen med andre spillere.

Ved siden av å flytte eventyrerne fra kammer til kammer, så må man utforske nye kamre. Dette gjøre ved å kaste to grønne sider med terningene. Da trekker spilleren den øverste tempelbrikken fra stabelen. Denne må så plasseres inntil en av de allerede utplasserte brikkene, og i den forbindelse må trappegangen plasseres inntil en av inn- eller utgangene på et av kamrene som ligger ute. For å kunne flytte inn i kammeret må en ha kombinasjonen som står markert i den røde rammen på hver tempelbrikke.

I enkelte kamre er det muligheter for å aktivere de magiske edelstenene. Antallet magiske stener som er i spill er avhengig av antallet spillere. Poenget med dette er at når det nærmer seg tid for å komme seg ut er det siste hinderet antallet magiske stener spillerne ikke har klart å få aktivert. Normalt i slike kamre trengs det en gitt mengde fakler eller nøkler, og der en kan kvitte seg med flere enn én sten, koster det typisk flere terninger enn en spiller har, så flere spillere må være i kammeret for å få aktivert flere enn én sten. Så fort én sten er aktivert i et slikt kammer, kan man ikke senere aktivere andre, så om det er mulighet for å aktivere 2 eller 3, bør man samarbeide om å nå kravet for så mange som mulig med en gang. Når målet er nådd flyttes det enkelt nok stener fra depoet til feltet eller feltene i kammeret som akkurat ble aktivert.

Målet med spillet er jo å komme seg helskinnet ut av tempelet før det raser, og for å klare det må en først komme seg til utgangen. Når en er der, kaster en terningene for å samle like mange nøkler som det er edelstener igjen i depoet. Og, en viktig detalj her; her kan ikke spillerne samarbeide - hver spiller må klare denne oppgaven alene. En spiller som kommer seg ut, har ikke lenger behov for sine hjelpemidler så han/hun kan gi en av sine terninger til en valgfri gjenværende spiller.

Siste mulighet for spillerne er, om det virkelig kniper, å flytte en av edelstenene som ikke er med til depotet, noe som jo gjør spillet vanskeligere. Men ved å gjøre dette får alle spillerne lov til å kaste sine låste terninger igjen. Dette kan kun gjøres to ganger i løpet av spillet, og må aksepteres av alle.

Dette høres forhåpentlig ikke avskrekkende ut, og noen tenker kanskje også at vanskelighetsgraden heller ikke er all verden. Og det kan nok være riktig, så derfor er denne siste infoen vesentlig; omtrent hvert tredje minutt kommer det en gonggonglyd fra lydfilen, og da må spillerne tilbake til startkammeren innen veldig kort tid. Eventyrerne som ikke rekker tilbake før døren slår igjen må oppgi en av sine terninger og fortsette med en mindre. Og tredje gangen gonggong høres er det ikke lenger startkammeret en må komme seg til, med derimot utgangen!

Typisk spillrunde
Også for dette spillet, som er så utrolig herlig kaotisk er det vanskelig å skrive en tekst som rettferdiggjør lesingen og ikke minst spillet. Så vi lar det være og oppfordrer heller til å prøve det!

Oppsummering
Spillet kan ved første øyekast virke både enkelt og kaotisk, men spilldynamikken er så robust at etter fem minutter, altså et halvt spill, er alle med på notene, og alle de gode symbolene på brikkene etterlater ingen tvil om hva som trengs. Og, spillet er definitivt ikke så lett å lykkes med som det kan virke som, og ikke minst er det en god porsjon variasjon i spillet, da kammerbrikkene stokkes før hvert spill.

Og, til forskjell fra de fleste samarbeidsspill, er det ikke noen riktig vei til mål, så det er ikke behov for en som leder alle de andre - men det er behov for kommunikasjon!

Spenningsnivået er også svært høyt her, og den frenetiske terningkastingen skaper en herlig dommedagsstemning hvor alt er over etter 10 minutter, og de fleste vil umiddelbart ta en runde til.

Strategisk planlegging er nærmest umulig, både grunnet den tilfeldige brikkestabelen og ikke minst terningkastingen. Men, det er utrolig taktisk - alle valg skjer her og nå, men etter hvert som en får spillet litt under huden, begynner man å se at det går an å planlegge for hvor en vil siden og derigjennom satse på to hester samtidig. Og ikke minst, en god dialog mellom spillerne kommer etter hvert og her kan en også gjøre både svært gode, og svært dårlige valg sammen.

Og, ikke glem at den norske utgaven inneholder to utvidelser! Spillet har også hatt såpass suksess at utgiveren Queen har flere utvidelser på gang.
:: PANELET ::
HVA MENER BSG PANELET OM SPILLET

Remo : Gründer
Ga spillet 80 poeng av 100
Kathrine : Tegnspråktolk
Ga spillet 80 poeng av 100
Lars Erik : IT prosjektleder
Ga spillet 79 poeng av 100
Ylva : Hjelpemiddelkonsulent
Ga spillet 79 poeng av 100
Først en advarsel - Østby en en brettspillkompis. Jeg må innrømme at jeg var skeptisk til dette spillet, da jeg generelt ikke er så glad i samarbeidsspill og normalt heller ikke så glad i rene terningspill. Men, her har jeg bommet. Escape er et herlig kjapt, hektisk og engasjerende terningspill som unngår det største problemet med samarbeidsspill - én spiller kjenner det og styrer alle de andres valg. Vil fremdeles holde hans Mammut som hans beste utgitte spill så langt, men dette er nok en god nummer to! Wow, snakk om stress fra første beat, men morsomt stress. Viktig å holde tunga rett i munnen og i tillegg kommunisere med medspillerne. Samarbeid er nøkkelen til suksess i denne kampen. Jeg følte jeg mistet oversikten på terninger i begynnelsen, hvilke som ble låst og hvilke som deretter ble låst opp, men bare pust et par ekstra ganger, rop på hjelp og så løser alt seg:) Dette spillet hvor du jobber i realtid er utrolig stressende, men også fantastisk engasjerende og morsomt! Jeg liker også at dette er kombinert med det faktum at man må samarbeide for å vinne over spillet. Jeg vil bare spille igjen og igjen! Dette er noe av det mest forfriskende jeg har vært borti på lenge. Tommel opp! Et litt stressende og på en måte rotete spill ettersom alle kaster terninger som gale for å få tak på det som må til for å komme seg ut i tide. Teamwork er essensielt samtidig som man må holde orden på det man kaster. 10 minutter morsom galskap.
Vis alle kritikker Vis alle kritikker Vis alle kritikker Vis alle kritikker
HVA MENER LESERNE OM SPILLET

:: SKRIV DINE KOMMENTARER ::
(2016-06-09)qcAxcDs3 skrev:
All things cordesenid, this is a first class post
(2016-06-07)U7p797W2ns skrev:
That takes us up to the next level. Great pongsit. http://ybnszdk.com [url=http://mlqyoeblyr.com]mlqyoeblyr[/url] [link=http://jodagskenxi.com]jodagskenxi[/link]
(2016-06-07)cljEuscJ8iH skrev:
I watend to spend a minute to thank you for this.
(2016-06-06)0lK46QvFbjG skrev:
You saved me a lot of haslse just now.
(2014-11-04)Daniel Larsen skrev:
For et spill! Dette er en frisk pust inn i spillverdens variasjon. Det går kjapt med høy \"en-gang-til\"-faktor. Lydfilen er super å spille med (især Designers Cut som må lastes ned) og det går kjapt unna. Det vant Årets Familiespill 2013 og det er vel fortjent. Dette spillet mener jeg alle bør prøve.
Noe for meg?
Kompleksitet
Enkel Avansert
Erfaring
Ingen Ekspert
Ferdigheter
Hell Kløkt
Ventetid
Ingen Lang
Info
Målsetting: Redde alle spillerne ut av tempelet innen 10 reelle minutter
Passer for: Indiana Jones fans uten mulighet til å ta med vennene på virkelige oppdagelsesferder
Spilldynamikk: Kast terninger, flytt brikken, legg til nye kammere, aktiver edelstener og for guds skyld - finn utgangen!
Forbredelser: Plasser startbrikken midt på bordet og ett kammer ved de to utgangene, gi hver spiller 5 terninger, start lydfilen
År: 2012
Språk: Norsk
Ekspansjonsmuligheter: Allerede tre utgitt, og flere er på vei!
Hjelpemidler: -
Ytterligere opplysninger: -
Fritekstsøk
Brettspill-kategorier
-Årets spill vinnere
2 mannsspill
Abstrakt strategi
Barnespill
BSG Anbefaler
Familiespill
Ferdighetspill
Kortspill
Kunnskapsspill
Lett strategi
Selskapsspill
Strategispill
Terningspill