BSG Score:
66/100p

Utgiver: Competo
Utvikler: Touko Tahkokallio
Distributør: Vennerød Forlag A/S
Kategori : Familiespill, BSG Anbefaler
Antall spillere : 2-4 spillere
Pris : 599,-
Tidsbruk : 45-60 minutter
Lignende spill : Turbo taxi, Zak Pak, Tangram race, Make n break: Challenge
Utmerkelser : 2013 - Nominert, Årets Familiespill
Annet : -
Ranger spillet selv :
Antall stemmer : 1
10.0/10 poeng
Hva mener BSG panelet om dette spillet?
Hva mener andre om dette spillet?
Skriv din egen kommentar til dette spillet

Enigma

Den finske utvikleren av dette spillet har hentet tydelig inspirasjon fra andre spills pusleoppgaver, og satt dem sammen med en Carcassonne lignende poengscoringsdynamikk. Altså er det lite revolusjonerende her, men alt skal jo ikke være det, så lenge det underholder…

Innhold
Oppgavebrett med poengbane
Startbrikke
4 sett med 4 spillerbrikker i blått, grønt, hvitt og svart
Startspillerbrikke
30 tangramoppgaver
30 Byggeoppgaver
30 Vektskålsoppgave
30 Akveduktoppgaver
6 tangrambrikker
4 byggeklosser i rødt, blått, gult og grønt
6 vektbrikker
9 akveduktdeler

Design/Tematikk
Enigma gir jo et mulig hint om hva dette kan dreie seg om, men denne gåteligningen de bruker i spillet er kanskje ikke riktig for hva en faktisk skal gjøre. Alle oppgavene er pusleoppgaver som vi kjenner fra før og ikke gåter i vår mer tradisjonelle forstand. Når det så tres et egypitsk arkeologisk tema over det hele, blir det egentlig bare misvisende. Så her burde det vært litt sterkere styring av temabruk fra utgiveren/utvikleren.

Innholdet holder helt fin kvalitet hva papp, brikker og annet angår. Og det er snedig bruk  og innkorporering av elementene i spillet ved at begge sidene på pusleoppgavene brukes. Den ene siden viser gangene i et tempel, som plassers ut på bordet etterhvert som oppgavene løses. Så valget av oppgaver er ikke bare basert på hvilke oppgaver man liker å løse, men også hva en trenger på bordet for å score poeng. Snedig.

Regelheftet derimot kunne nok med fordel vært jobbet litt mer med. Det fungerer, men er ikke like elegant og ryddig som det vi er vant med fra Tyskland. Og liten, men nærmest ubetydelig detalj - hvorfor har en valgt å kalle den ene oppgavetypen for steinoppgaver, når det man faktisk gjør der er å bygge med klosser? Uansett, navnet skjemmer ingen, og det spiller jo ingen rolle for selve spillopplevelsen.

Målsetning
Spillerne konkurerer om å nå 15 eller flere poeng først ved å løse pusleoppgaver.








Regler/Spilldynamikk
Startbrikken, med Enigma-logoen, plasseres midt på bordet. Alle pusleoppgavene sorteres og stokkes hver for seg før de plasseres med oppgavesiden ned på oppgavebrettet. Der legges også brikkene som brukes til å løse de forskjellige oppgavene. Deretter velger hver spiller en farge og tar de fire spillerbrikkene i denne fargen. En av brikken plasseres på 0-feltet på poengscoringsbanen på oppgavebrettet. De resterende tre beholder spilleren foran seg. Så får den yngste spilleren startspillermarkøren og spillet kan begynne.

Spillet går over mange runder og i hver runde skjer det samme. For det første velger spillerne tempelbrikker etter tur startende med startspilleren. Ettersom det kun kan valges én tempelbrikke fra hver stabel (da kun én spiller av gangen kan løse oppgaven), blir det altså færre og færre brikker å velge mellom for spillerne utover i runden.

Når alle så har fått en tempelbrikke og de tilhørende puslebrikkene, snur de alle tempelbrikkene samtidig og begynner umiddelbart å løse oppgavene. Det er fire oppgavetyper i spillet;
Tradisjonelle tangramoppgaver
Tradisjonelle byggeoppgaver, men med en vri. En ser en tegning av hvordan byggerket skal se ut ovenifra når det er ferdig. Det er derfor klossene har forskjellige farger - det angir hvilke klosser som skal være synlige og hvilke som ikke skal være det
Vektoppgaver, som strengt tatt er matteoppgaver om likevekt. Det er avbildet en god gammeldags vekt som en skal få til å være i likevekt ved å plassere en gitt mengde vektbrikker i de riktige skålene på hver side av vekten
Akveduktoppgaver, som minner svært mye om Turbo Taxi og andre lignende oppgaver. En skal bruke en gitt mengde brikker til å danne et akvedukt med en begynnelse og en ende, og ellers ikke bryte naturlige regler. Det er viktig å legge merke til at det sjeldent er snakk om å bruke alle de 9 akveduktbrikkene, og symbolene på disse brikkene viser hvilk brikker som ikke skal benyttes i løsningen av denne gitte oppgaven

Dette kan man i prinsippet drive med så lenge en vil, men så fort en spiller enten har løst sin oppgave, eller forstår at han/hun er tett på løsningen, kan denne spilleren snu timeglasset. Dette setter press på de andre spillerne, som da bare har tiden til sanden renner ut med å fullføre sin oppgave.

Hvorfor er dette viktig? Jo, det er kun spillerne som klarer å løse oppgavene sine innenfor tiden som får legge ut tempelbrikken på bordet, og på den måten utvide tempelgangene. Disse brikkene må naturligvis legges inntil allerede utlagte tempelbrikker, og må forlenge en eller flere ganger. På disse brikkene er det også rom i forskjellige farger - og det er vesentlig. For det er i disse rommene spillerne plasserer sine arkeologbrikker, men de kan som i Carcassonne kun plasseres på tempelbrikken som akkurat ble lagt ut. Det er kun én regel angående dette; arkeologen kan kun plasseres i et rom med en farge som ikke allerede er benyttet av en annen arekolog i dette tempelgangnettverket. Så hvis det et rødt, gult og blått kammer i det aktuelle nettverket, og det allerede står en arkeolog i et blått rom, kan altså ikke spilleren som nå legger til en tempelbrikke plassere sin arkeolog i et blått kammer. Men om det skulle være et blått kammer på brikken som ikke blir knyttet til et nettverk med en arkeolog allerede i et blått kammer, kan han/hun fritt sette ut en arkeolog.

Nettverkene er åpne og kan bygges videre på så lenge minst en gang ikke har fått noen naturlig ende (typisk et kammer eller en stopp). Så fort et nettverk blir fullført, altså ingen åpen ender, scores det poeng. Hver arkeolog får 1 poeng for hvert rom med samme farge som den står i nettverket. Altså vil en arkeolog som står i et blått kammer i et nettverk bestående av tre blå kamre, gi 3 poeng. Arekeologene tas så tilbake av spillerne etter scoringen.

Dette fortsetter til en eller flere spiller bryter den magiske 15 poengsgrensen. Spilleren med flest poeng blir vinneren.

Typisk spillrunde
Vi er ikke gode nok forfattere til å kunne beskrive en runde med mange spillere som sitter og pusler… Så vi overlater det til deres fantasi.

Oppsummering
Her utfordres både mattekunnskaper, tredimensjonal bygging, logikk og romforståelse. Ikke dårlig for en lite brettspill. Og på toppen av dette ligger de taktiske valgene om valg av tempelbrikker og utplassering av arekeologer. Det skjer altså en hel del i dette spillet, selv om det er bygget opp rundt velkjente elementer. Men det er vel på denne måte mennskeligheten har utviklet seg gjennom historien, små endringer eller sammesmelting av etablerte teknikker i små steg bringer oss fremover. Av og til kommer det revolusjonerende nytt, men det er unntakene også i brettspillverdenen.

Spillet passer for alle dem som liker å bruke hodet til å løse hjernevridere, og følger opp spill som nenvte Turbo Taxi, Ubongo, Zak Pak og Tangram Race. Er du mer glad i strategispill eller mer underholdende selskapsspill er nok ikke dette en innertier.
:: PANELET ::
HVA MENER BSG PANELET OM SPILLET

Remo : Gründer
Ga spillet 70 poeng av 100
Kathrine : Tegnspråktolk
Ga spillet 80 poeng av 100
Lars Erik : IT prosjektleder
Ga spillet 56 poeng av 100
Ylva : Hjelpemiddelkonsulent
Ga spillet 56 poeng av 100
Jeg trives godt med slike pusleoppgaver, men man begynner å ha løst ganske mange etterhvert og det oppleves ikke alltid like spennende lenger. Ubongo fornyet denne sjangeren og det var det som gjorde det så herlig. Noe av det samme kan sies om Make´n´Break. Det er akkurat dette som blir akilleshælen til Enigma, veldig mange kjente elementer og mange oppgaver som oppleves som for enkle. Det vil nok fungere utmerket med litt mer uerfarne brettspillere eller i en familie med litt eldre barn, men er man en ivrig pusleløser så blir nok ikke dette spennende nok. Dette spillet likte jeg godt. Primært pga de varierende pusleoppgavene i spillet. Men hvis man ikke takler oppgavene så godt, vil man ikke synes det er så varierende, da blir man for mye prisgitt hva de andre spillerne velger av oppgaver. Tunga rett i munnen og konsentrasjonen på topp så kan man ha muligheter. Noe likheter med Carcassonne, men man må pusle for å få lov å legge ut brikkene. Jeg holder en knapp på Carcassonne. Jeg klarer ikke helt å la meg rive med og jeg synes tematikken virker litt påklistret. Samtidig synes jeg ikke spillet har så mye nytt å komme med som jeg ikke finner andre steder. Arkeologiske utgravninger der man skal løse oppgaver for å komme seg videre. Alle oppgaver var ting jeg kjente igjen fra andre spill så det var egentlig ikke så mye nytt men et koselig familiespill.
Vis alle kritikker Vis alle kritikker Vis alle kritikker Vis alle kritikker
HVA MENER LESERNE OM SPILLET

:: SKRIV DINE KOMMENTARER ::
Ingen kommentarer
Noe for meg?
Kompleksitet
Enkel Avansert
Erfaring
Ingen Ekspert
Ferdigheter
Hell Kløkt
Ventetid
Ingen Lang
Info
Målsetting: Være den første til å nå 15 poeng
Passer for: Alle som kaster seg over pusleoppgavene i Illustrert Vitenskap
Spilldynamikk: Velg en tempelbrikke og løs dens oppgave for deretter å legge den ut og plassere en arkeolog
Forbredelser: Sorter og stokk oppgavebrikkene
År: 2012
Språk: Norsk
Ekspansjonsmuligheter: -
Hjelpemidler: -
Ytterligere opplysninger: -
Fritekstsøk
Brettspill-kategorier
-Årets spill vinnere
2 mannsspill
Abstrakt strategi
Barnespill
BSG Anbefaler
Familiespill
Ferdighetspill
Kortspill
Kunnskapsspill
Lett strategi
Selskapsspill
Strategispill
Terningspill